Prevenciós munkát segítő önkéntesek felkészítő programjának tematikája.
A foglalkozások hármas felépítést követnek: elméleti, módszertani és gyakorlati ismeretek nyújtása.
Elméleti blokk: 8 órában, egységes elméleti ismeretek kialakítása, rendszerezése és elmélyítése.
1. Bevezetés, elméleti alapok megteremtése 2 óra: - az önkéntes munka etikai és jogi vonatkozásai, prevenciós modellek, prevenciós programok, a drog prevenció jelentősége korunk társadalmában.
2. Drog-prevenciós és addiktológiai alapismeretek 2 óra: - szenvedélyek szorításában: dohányzás, drog-, alkohol-, játék-, internet-függőség, kapcsolatfüggőség- kodependencia, a droghasználat megítélése az iskolában ill a családban, a drogfogyasztás elméletei, a függőség tünet-együttese, a szenvedélybetegség kialakulásának főbb rizikófaktorai.
3. Egészségfejlesztési ismeretek 2 óra: - az egészség, mint erőforrás, személyes higiénia, szokások kialakítása, a tömegkommunikáció befolyása az egészséges életmódra, az életminőség javításának lehetőségei, nemi szerepeink és a szexuális kultúra, szexuális önrendelkezés, életünk és a stressz, félelem, szorongás, depresszió.
4. Agresszió-elméletek, agressziókezelés 2 óra: - agresszió és pro szociális viselkedés, agresszióelméletek, agresszió okai és megoldási lehetőségei, érzelem és gondolkodás kapcsolata, érzelmi intelligencia.
Módszertani blokk: 8 órában, a prevenciós csoportok szervezését és vezetését lehetővé tevő módszertani ismeretek átadása
5. Csoportdinamikai alapismeretek 2 óra: - csoportviselkedés tényezői, csoportalakulást befolyásoló tényezők, a csoportépítés fázisai, csoporton belüli homogenizálódási folyamatok, normaalakulás és csoportdöntés, polarizációs és csoportsodrási folyamatok, differenciálódás a csoporton belül, szerepek, konfliktusok és feloldásuk Belbin-féle szerepelmélet, serdülőcsoportok csoportdinamikai sajátosságai.
6. Csoportvezetési ismeretek 2 óra: - a vezető hatalmának forrásai, befolyásolási szintek, vezetői stílusok, problémamegoldás és konfliktuskezelés elmélete, a jól működő csoport jellemzői.
7. Krízisintervenció 2 óra: kríziselméletek (fejlődési és akcidentális) megkülönböztetése, a krízis-állapot pszichológiai jellemzői, felismerése, a stressz és megküzdési képesség, a krízis és öngyilkosság, a krízisállapot, mentális betegségek kapcsolódási pontjai, krízisintervenció alapelvei, a segítő szerepe és viselkedési stratégiái, a szociális támogatórendszer, az egészségügyi ellátórendszer megismerése.
8. Tréningtechnikák 2 óra: - kommunikációelmélet, prezentációs technikák, moderáció, konfliktus moderáció, forgatókönyv, tematika és hallgatói anyagok készítése, alkalmazott tréningmódszerek.
Gyakorlati blokk: 8 órában, az elsajátított ismeretek, készségek, képességek elmélyítése, gyakorlati úton történő megszilárdítása, saját élmény szerzése.
9. Terepismeret, terepgyakorlat 8 óra:ismerkedés a Van Esély Közhasznú Egyesület és a Magyar Kékkereszt Egyesület prevenciós, gyógyító és utógondozói munkájával, működésével. Részvétel a szervezetek foglalkozásain. Ismerkedés a prevenciós és az elterelési tevékenységekkel, a csoportok tagjaival, vezetőivel, a csoportok gyakorlati munkájával.